יום ד', טו’ באדר א' תשע”ט
דף הבית מרחבי מקצוע הורים מורים יצירת קשר
חדשות תשע"ט
הוראה דרך פרויקטים
כיתה מדעית טכנולוגית
כיתת נחשון
תגובות: 0   צפיות: 22
תוכן דיגיטלי תשע"ט
 
ללמוד תוכנה CodeMonkey
 
פורטל תלמידים משה"ח
הרציונל –הנצחת השואה להשתתפות במצעד נבחרו תלמידי שכבה ח' התוצרים : עבודת חקר אישית ; עבודת צוות / רעיון וביצוע דגם להנצחת השואה. מובילות הפרויקט מורות לספרות: גב' דיתי פורטנוי, נטלי עייש בשיתוף עם ספרנית ביה"ס גב' שרית ריסמני

שם הפרויקט : "יד ושם ביד גיורא" השאלה הפוריה : כיצד ניתן להנציח את השואה? בחירת נושא קרוב לנו ולתלמידים. מאחר שבמחצית השנייה מציינים את יום השואה בחרנו בנושא חשוב זה. לצורך הפרויקט נבחרה שכבת ח' הלומדת ספרות עם המנחות דיתי ונטלי שלב ראשון: קריאה בכיתה ודיון. הספר "מען לא ידוע" /קרסמן טיילור תוך כדי קריאה ודיון נכנסו התלמידים לאוירה בנושא השואה. הם החלו לחקור שמות אישים, אירועים ותאריכים המופיעים בספר , לשתף את הכיתה בסיפורים מהבית, ביקשו לקרוא עוד ועוד כדי להחשף להמשך העלילה, עד סופה. שלב שני: כתיבת עבודת חקר יחידנית. בשלב זה התלמידים קראו ספר אותו שאלו בספריית בית הספר. בנוסף לקריאה בבית החל כל שיעור בקריאת הספר - זמן קריאה איכותי - בכיתה, כרבע שעה. הם נחשפו לאתר יד ושם, בו ראו בין השאר דרך הנצחה באמצעות דפי-עד. במידה והאדם לא נספה אך עבר את תלאות השואה ניתן למלא עבורו דף ניצול שואה. לאחר קריאת הספר בחר כל תלמיד בדמות מהספר ובארוע אחד המצויין בו בגלוי או בסמוי. התלמיד מילא דף עד או דף ניצול שואה על פי הפרטים המובאים בעלילה. בנוסף איפיין את הדמות בצירוף ציטוטים וציון העמוד מהספר לסימוכין. חקר עמצאי - למידה עצמית - להעשרה הידע ורכישת מיומנות לומד עצמאי, על האירוע ההיסטורי. דף מקורות מידע - ביבליוגרפיה. שלב שלישי: עבודת צוות. יצירת דגם כביטוי הרעיון הקבוצתי להנצחת השואה. שתי הכיתות התחלקו לקבוצות בהן חייבים להיות תלמידים משני המינים - בנות, בנים - ותלמידים לפחות משלוש כיתות שונות. עד 5 תלמידים בקבוצה. הן בחרו בראש צוות שהסביר שוב את המשימה לקבוצתו, שמע רעיונות ויחד בחרו בטוב ביותר לדעתם. לאחר תכנון העבודה והכנת רשימת חומרים הגישו למנחות את הרעיונות לאישור. הם חילקו ביניהם את המשימות כך שלכל אחד היה חלק בהכנת הדגם. בהמשך חילקו ביניהם את הדרך בה יוסבר הפרויקט לקהל והכינו דף מידע לכל דגם. לאחר סיום העבודה הציג כל צוות את הדגם הגמור לכיתה, כדי לקבל משוב. כל תלמיד כתב והגיש שיקוף אישי המתאר מחשבות ורגשות שעלו בו תוך כדי העבודה, התלבטויות, התמודדות עם קשיים ומה למד על עצמו כתלמיד וכאדם. בסוף התהליך ישבו הצוותים וכתבו שיקוף קבוצתי ממנו הסיקו התלמידים מה ראוי לכל אחד מהם לשפר או לשמר לקראת עבודת הצוות הבאה שלהם. המנחה ישבה עם כל קבוצה ושיקפה לתלמידים את דרך עבודתם. התלמידים הציגו בכבוד, רצינות ואחריות את הדגמים שלהם לכלל תלמידי בית הספר ומוריו בתאריך 13.5.2015 וקיבלו מחמאות ושבחים על היצירתיות, הבקיאות והידע שהפגינו. השילוב עם הספריה נעשה לאחר בקשתות חוזרות של הספרנית שלנו, שרית, לנסות ולהצטרף למצעד הספרים. הבנו שניתן לשלב בין דרישות המצעד לשיטת ההוראה שלנו בספרות, למידה מבוססת פרויקטים - PBL קישור לתמונות מיום השיא של פרויקט דוגמאות עבודות בולטות משחק חשיבה ואסטרטגיה ללימוד השואה – משחק קופסא על כל פרטיו משחק סימולציה המדמה את חייהם של היהודים ברחובות מחנה ההשמדה אושוויץ דגם למוזיאון נוסע - נסיעה ברכבת העוברת על פני אירועים ומקומות חשובים במהלך מלחמה"ע ה- 2 דגם של כדור בדולח להצגה במוזיאון מחנה השמדה בפריז שמגלם את עמידות העם היהודי קשייו וחוויותיו באירועי ליל הבדולח בפרט והשואה בכלל כרזת פרסום על יום שידורים מיוחד בערוץ היוטיוב בנושא הנצחת השואה טלאי צהוב שמדגיש את חשיבותם של חפציהם האישיים של ניצולים וקורבנות קרון רכבת שהוביל את יאנוש קורצ'אק וילדיו בשואה •